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Koo-Hyoung Lee R&BD 유비쿼터스적 제품 디자인 R&BD 고문 李 九 炯. Koo-Hyoung Lee R&BD Korea Today. 모방과 복사. 제품 중심. 원가 중심. 물량 중심. Digital 과 정보화의 무지. Local. No Vision, No.

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1 Koo-Hyoung Lee R&BD 유비쿼터스적 제품 디자인 R&BD 고문 李 九 炯

2 Koo-Hyoung Lee R&BD Korea Today. 모방과 복사. 제품 중심. 원가 중심. 물량 중심. Digital 과 정보화의 무지. Local. No Vision, No Dream ( 가치관의 혼란 ) Digital Tomorrow. 개성과 창의성. 개념 중심. 부가가치 중심. 인간중심 기술. 지식정보사회. Global. 감성과 삶의 질 추구 “Digitalization” “Being Digital” DO YOU KNOW THE DIGITAL ?

3 Koo-Hyoung Lee R&BD Why we study Digital ? : “Digital” re-creates everything !. Digital 과 Digital Technology 에 대한 이해 필요. Personal Life, Society, Culture, Economy, Politics, Education 등에 대한 Digital 의 영향 이해 필요 (Interactions between Digital and Human Beings). Concepts of Digital Technology/Products 에 대한 이해 필요. Digital Age & Information/Knowledge Society 를 위한 전략 필요. For Leading Digital Age. For our Future and Quality of Life (in the Digital Society) We think we know digital much, but we know little.

4 Koo-Hyoung Lee R&BD Human-Centered Technology/Products/Services 를 위하여 필요한 사항. Technology. Human Beings (Users) : Physique and Physiology : Psychology & Behavior : Minds (Sensibility) : Life Style. Human-Technology Interactions. Society-Technology Interactions. Living Culture. Digital Technology. Consumers of Digital Technology. Interaction between Digital & Individuals. Interaction between Digital & Society. Digital Culture

5 Koo-Hyoung Lee R&BD Digital or Bits. 0 과 1 로 구성되어 있으며, 눈에 보이지 않음 ~ Invisible. 모든 종류의 정보, 과정, 미디어를 표현 ~ Representative. High Resolution ( 대용량, 고속, 초 정밀 ) ~ Flexible. Easy to Produce, Transport, Change, & Express ~ Transformable (Networked, No mass No volume, Software). Same Original and Copy ~ Reproducible. 기존의 기술과 제품과 결합되어 이들의 속성을 크게 변화시킴 ~ Ubiquitous. Pulling is Possible ~ Individualization : 기술과 제품 ( 컨텐츠 포함 ) 의 개인화 : Mass Customization 을 지원 : Digital Watch, Music CD, Digital TV, MP3, Internet News/ 방송 / 광고, e-mail, e-commerce, etc.

6 Koo-Hyoung Lee R&BD 기술과 제품 측면 ~ Software, Humanware 중심. 기계, 전기 기술 중심 vs. 전자, 컴퓨터, 통신 기술 중심. 기능과 성능 중심 vs. 사용성과 디자인 중심. 중후장대 vs. 경박단소. A Product vs. System (Networked) 시장환경 측면 ~ 창의성 경쟁. 원가 경쟁 vs. 부가가치 중요시. 물량 경쟁 vs. Brand 가치 중요시. 소 품종 대량생산 vs. Mass Customization. Local Brand vs. World Brand Analog vs. Digital

7 Koo-Hyoung Lee R&BD 생산자와 소비자 관계 ~ 소비자의 생산 참여. 생산자 중심 vs. 소비자 중심. Pushing vs. Pulling (Interaction). Manufacturing vs. Mass Customization. Producer/Consumer vs. Prosumer Life Style ~ Sensibility & Creativity 중시. Ours vs. Mine. For Group vs. For Individual. Imitation vs. Creativity ( 개성과 감성 ). Local Life vs. Global Life Analog vs. Digital

8 Koo-Hyoung Lee R&BD Analog vs. Digital 시스템과 사회. 수직적, 중앙 집중형 vs. 수평적 네트워크 구조. 산업사회 vs. 지식정보사회 ( 물질적 풍요로움 추구 ) ( 정신적 풍요로움 추구 ). 경험 중심 사회 vs. 지식 중심 사회. Local Society vs. Global Society. 정보의 편중 vs. 정보의 확산과 공유. 폐쇄적, 불투명한 경영 / 관리 vs. 개방적, 투명한 경영 / 관리. 새로운 가격과 가치 기준 필요. 새로운 생활방식과 문화 발생

9 Koo-Hyoung Lee R&BD Digital Society : Information/Knowledge Society. 정신적 풍요로움 추구 ( 산업사회는 물질적 풍요로움 추구 ). 지적, 심미적 욕구 추구 ( 산업사회는 소유와 신체적 편리성 추구 ). 창의성과 부가가치 추구 ( 산업사회는 효율과 낮은 원가 추구 ). 인간의 가치와 삶의 질 추구. 산업화의 성공을 발판으로 한 Digital Revolution 의 결과. 산업사회의 paradigm 과 많은 차이. 인간중심의 기술 / 제품 개발과 marketing 필요. 기술과 제품의 New Paradigm : 소비자 = 생산자 ( “Prosumer” ) : Consumer as Puller : New Production, Distribution, Utilization Paradigms (Mass Customization) : e-Business (Internet Business) ~ 개발, 생산, 판매, 서비스. “Everything should be changed !”

10 Koo-Hyoung Lee R&BD Implication. Digital 은 인간의 섬세한 감각, 사고, 행동, 감성 특성과 호환성 : 인간의 analog 적 특성을 충족시켜 줄 수 있는 기술 ( 감성적 기술 ). 기술과 제품의 개인화 가능. Network 을 통한 Interaction 과 정보 / 자료의 세계적 확산이 기능. 인간생활의 COMMUNICATIONS 를 지원하는 Multimedia 로 활용 가능. Human-Products Interaction 을 위한 Interface 의 핵심 Media. 소비자의 생산 참여 가능 ( 생산 및 유통기술과 연계 ) ~ Mass Customization. 개인의 창의성과 적극적 행동 지원 ~ Pulling Technology : Digital 은 활용 방법에 따라 인간적이며 감성적인 기술로 가시화 가능

11 Koo-Hyoung Lee R&BD Digital 기술 / 제품 전략, 조직문화, 생활, 가치관. Customized Individual’s Multimedia 로 가시화. System (Networked Interactive Products) 제품 개발 필요. “Invisible Technology” 로 활용성과 사용성 극대화 : “Ubiquitous Computing”, “No Computer”, “Invisible Computer”. COMMUNICATIONS 활성화 지원 : Among Products and Products : Between Producers and Customers : Among Persons in Organization. Active, Creative, Professional, Global 생활과 조직 문화. Open-Mind, Flexible, Honesty 의 가치관

12 Koo-Hyoung Lee R&BD COMMUNICATIONS in Human Life : Human-Human Communication : Human-Machine(Computer) Interaction : Human-Environment Interaction. Medium in Communication. Multimedia in Communication. Multimedia in COMMUNICATION. Sensible Multimedia in COMMUNICATIONS : Alarm clock and coffee maker, Smart 냉장고 : Things That Think( 생각하는 사물 ) in MIT Media Lab Telephone Videophone Multimediaphone

13 Koo-Hyoung Lee R&BD Things That Think

14 Koo-Hyoung Lee R&BD Network for COMMUNICATIONS. Home Area Network(HAN) : 사용자와 Products 사이의 communications : Products 와 Products 사이의 Interaction : 정보, 가전 제품의 system 화. Wide Area Network(WAN) : 고객과 기업 사이의 communications : 개인과 사회 사이의 communications : Internet & Intranet : e-Business/e-commerce. Personal Area Network(PAN) : Mobile/Wearable Products : 개인과 개인 사이의 communication : 개인과 home/office 사이의 communications 사업화

15 Koo-Hyoung Lee R&BD “ 10 년 전에는 한 대의 컴퓨터 ( 기계 ) 를 100 명이 사용하였고, 현재에는 한 대의 컴퓨터 ( 기계 ) 를 한 사람이 사용하고 있으며, 10 년 후에는 한 사람이 100 대의 컴퓨터 ( 기계 ) 를 사용하게 될 것임 ” Individualization of Products : Need new concepts of interactions between user and products ~ 조작 방법, 과정 ~ Feedback 방식 ~ Multi-Modality ~ 한 사람이 100 대의 컴퓨터 ( 제품 ) 를 편리하게 활용할 수 있는 방법 : Networking : Active, Intelligent, Sensible Interface There are too many machines and products around us.

16 Koo-Hyoung Lee R&BD 감성 인터페이스 (Sensible Interface). Individual. Sensible. Expressive. Adaptive (Learning). Intelligent. Friendly & Smart. Communicative Accessible User-Centered Interactive Participatory 정보 장애자들을 위한 인터페이스로 적합

17 Koo-Hyoung Lee R&BD Digital Technology and Digital Society. Participation ( 교육, 제품개발, 사회활동, 정치, 등 ). Self-Construction (Network 구조 ). 새로운 규범과 가치관. 시민운동 (Community 구성과 활동 ). 세계화. 문화적 Identity : Active, Creative, Open-Minded, Global Professional

18 Koo-Hyoung Lee R&BD What to Do ?. Understanding Nature of Digital. Understanding Interactions between Digital and Human (Products in Personal Life and Society ). Creating Philosophy and Concepts/Models on Digital How to Do ?. Multidisciplinary, Interdisciplinary, Interactive ~ Digital. Experience. Creation (Practice)

19 Koo-Hyoung Lee R&BD If we have a dream, we can make it true !


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