Consumer Information Provider 1 박 선 영 교수 A New Paradigm of Marketing :Consumer Information Approach - In Pursuit of Our New Vision.

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Consumer Information Provider 1 박 선 영 교수 A New Paradigm of Marketing :Consumer Information Approach - In Pursuit of Our New Vision in High-tech Era- 건국대학교 상경대학 소비자정보학과 소비자정보 및 소비자마케팅 전공

Consumer Information Provider 2 1. 기존 마케팅의 개념 2. 보편적으로 인정하는 마케팅 3. 마케팅 개념의 변화 4. 정보화 시대의 마케팅 환경 5. 고전적 STP 전략과 4P 6. 마케팅의 신조류 마케팅 이란 ? 슬라이드 19 쪽 까지 마케팅 이론 복습

Consumer Information Provider 3 마케팅은 생산으로부터 소비에 이르는 재화와 서비스의 흐름과 관련되는 여러가지 기업 활동을 포함하는 것 1936 년 NAMT (National Association of Marketing Teachers) 마케팅은 생산자로부터 소비자 또는 사용자에게로 재화나 서비스의 흐름이 원활이 이루어지도록 관리하는 기업활동의 수행 1948 & 1960 년 AMA ( American Marketing Association) 마케팅이란 개인 및 조직의 목표를 충족시키기 위한 교환을 창출하기 위해 아이디어, 상품, 서비스를 정립하는 활동과 가격을 설정 하는 활동 및 촉진활동과 유통경로를 계획하고 집행하는 과정 1985 년 AMA ( American Marketing Association) 의 재정의

Consumer Information Provider 4 Marketing is the process of planning and executing the conception, pricing, promotion, and distribution of idea, goods, and services to create exchanges that satisfy individual and organizational object. AMA ( American Marketing Association) 의 정의 기업의 입장 상품의 유통, 판매 전략 플랜 생산자에서 소비자로 상품을 유통시키기 위한 상업 활동의 계획 소비자의 입장 상품, 정보 등의 상호 교환 소비자의 욕구에 대해 만족을 주면서 기업의 이익을 확보 하기 위해 행하는 제반 활동 종래의 개념 현대의 개념 광의의 개념 4P 4C

Consumer Information Provider 5 생산 지 향 생산성 과 생산량 이 주관심 사 제품 지 향 공급과잉시 대타사 제품 과 차별화를 도모 판매 지향 경쟁 시대 판매 활동에 주력 소비자 지향 고객의 욕구를 기업이 아닌 고객의 입장에 서 고려 사회 지향 이전의 마케팅 컨셉 + 사회 복지 요소 (Social Welfare)

Consumer Information Provider 6 마케팅 믹스 : 기업 마케팅의 핵심 4P : 제품, 가격 유통, 촉진 마케팅 시스템 환경 비마케팅 자원 : 마케팅 활동의 토대 내부적 요소 외부적 요소 : 기업 통제 불가능 거시적 요소 미시적 요소 : 기업의 마케팅 활동에 직접적인 영향을 미침 정보화 마케팅 인사, 재무 생산 인구통계학적 환경 경제적 환경 사회문화적 환경 자연적 환경 기술적 환경 경쟁적 환경 기업, 공급자 상인

Consumer Information Provider 7 System Approach Output Input Throughput Feedback Managerial Subsystem Larger Environment Near Environment Personal Subsystem

Consumer Information Provider 8 Segment Targeting Positioning STP 전략 The process of dividing large market into smaller pieces based on one or more meaningful, shared characteristics. Dividing the total market into different segments based on customer characteristics, selecting one or more segments, and developing products to meet the needs of those specific segments Developing a marketing strategy aimed at influencing how a particular market segment perceives a product or service in comparison to the competition.

Consumer Information Provider 9 4P 마케팅 믹스 (Marketing Mix : 4P ’ s) : 미국의 E.J 메카시의 제창에 의한 이론 - 표적시장에서 마케팅 목표를 달성하기 위해 필요한 요소들의 조합

Consumer Information Provider 10 Product A tangible good, service, idea, or some combination of these that satisfies consumer or business customer needs through the exchange process; a bundle of attributes including features, functions, benefits, and user -Core product (basic benefit) - Actual product : features, package, brand, quality, appearance - Augment product : warranty, repair, installation, delivery, credit * Layers of the product concept

Consumer Information Provider 11 * Product life cycle No profitsProfits increase Sales peck Market shrinks 성장성숙쇠퇴기 상표구축 촉진전략 상표강화 ( 지속적 경쟁우위 ) 시장확대전략 ( 제품수정 ) Royal Customer 유지 도입기

Consumer Information Provider 12 Price The value that customers give up or exchange to obtain a desired product. * 기업의 수익을 직접적으로 규정하는 요소 * 일관된 가격 정책 필요 * 경쟁자와의 원가우위 전략 – 경험 곡선에 근거 Place The availability of the product to the customer at the desired time and location. * 필요한 시기와 장소에 제품을 공급 * 마케팅 믹스 중에서 가장 비탄력적 * 자사 제품의 특성, 시장의 규모, 경쟁 환경 등의 종합적 고려 Promotion The coordination of a marketer’s marketing communi-cations efforts to influence attitudes or behavior; the coordination of efforts by a marketer to inform or persuade consumers or organization about goods, services, or ideas. * 제품에 대한 정보를 제공하고 고객의 구매의욕 고취 * 광고, 홍보, 판매촉진, 인적판매 등을 통해 수행

Consumer Information Provider 13 4C Don Schultz(Marketing Mix : 4C ’ s) : The New Marketing Paradigm - 표적시장에서 마케팅 목표를 달성하기 위해 필요한 요소들의 조합,1996 Forget Place Think Convenience To Buy Forget Promotion The word in the 90 ’ s Is Communication Forget Product Think about Consumer ’ s Wants and Needs Forget Price Understand The Consumers Cost to satisfy that wants and needs

Consumer Information Provider 14 관계 마케팅 (Relationship marketing) 관계 마케팅 (Relationship marketing) 개인화 마케팅 (Individual marketing) 개인화 마케팅 (Individual marketing) 1:1 마케팅 (One-to-one marketing) 1:1 마케팅 (One-to-one marketing) 데이터베이스 마케팅 (Database marketing) 데이터베이스 마케팅 (Database marketing) 서비스 마케팅 (Service marketing) 서비스 마케팅 (Service marketing) 그린 마케팅 (Green marketing) 그린 마케팅 (Green marketing) 마케팅의 신조류

Consumer Information Provider 15 관계 마케팅 (Relationship marketing) : 고객과의 지속적인 관계를 유지하며 일회성 거래의 개 념을 탈피하려는 기업의 마케팅 활동 거래의 연속적 거래를 가정 기존고객의 충성도 확보 및 반복 구매 유도 핵심고객에 대한 관리에 보다 큰 비중 마케팅 활동을 관련기관과의 상대적인 관계로 인식 연계시스템 전체의 유기적 협조 체제와 그에 따른 시너지 효과의 성과를 강조 마케팅 성과의 추구에 있어서 보다 장기적 / 지속적인 관점을 중시

Consumer Information Provider 16 개인화 마케팅 (Individual marketing) : 소비자의 니즈 (needs) 가 다양화됨에 따라 시장을 세분화하고 각 유형별로 차별화된 마케팅 전략 수립 다품종 소량 생산에 필수적 관계 마케팅을 효과적으로 수행 매스 마케팅 시장 세분화 마케팅 틈새 시장 마케팅 개인화 마케팅 정보통신 분야의 급속한 발전으로 가장 효과적 유연한 제품 생산 체제와 정보의 데이터 베이스화

Consumer Information Provider 17 1:1 마케팅 (One-to-one marketing) : 기존 마케팅과는 달리 고객을 각각 다른 욕구를 가진 독특한 존 재로 보고 각각의 고객을 만족시키는 것을 목표 고객과의 직접적인 의사 소통을 기반 중간상의 중요성 약화 고객과 기업간의 양방향 의사 전달 고객이 스스로도 깨닫지 못했던 부분까지도 서비스 고객 점유, 고객과의 대화 고객에게 더 잘 맞는 상품과 서비스 제공 및 개발

Consumer Information Provider 18 데이터베이스 마케팅 데이터베이스 마케팅 (Database marketing) : 고객에 대한 여러 가지 정보를 컴퓨터에 의해 데이터 베이스화 하고, 구축된 고객 데이터베이스를 전략적으로 활용하여, 고객 개개인과의 접촉을 통해 직접적인 반응 / 판매를 유도하거나, 장 기적인 일대일 관계를 구축하고자 하는 제반 마케팅 활동 컴퓨터를 이용한 고객의 데이터 베이스 구축 선행 기업과 고객간의 신뢰를 바탕으로 지속적인 신뢰 관계 형성 Direct mail (DM) 통신 판매 텔레마케팅 인터넷

Consumer Information Provider 19 서비스 마케팅 (Service marketing) 그린 마케팅 (Green marketing) : 판매를 위해 제공되는 서비스 마케팅은 서비스 산업뿐만 아니라 제조업에서의 서비스 활동까지 다양하게 이루어지며, 차별화된 서비스는 제품의 부가가치를 높이고 소비자의 욕구에 부응하는 최대의 무기 : 삶의 질을 향상시키기 위해 기업이 환경에 대한 효율적인 관리를 하고자 하는 마케팅 활동을 의미 마케팅 이론 복습 끝.

Consumer Information Provider 20 AGENDA 4 I. Consumer Environments III. 3 Dimensions of Vision II. A New Paradigm Shift IV. V. Appendix Con.Infor.Experience Conclusion 1)Consumer Environment 2)IT Environment 3)Nation’s Environment

Consumer Information Provider 21 4 I. Introduction I-2. Information Technology Environment Applied Consumer Information Area I-1. Consumer Environment Thru Home-network, Multimedia Device, Broadcasting I-3. Nation’s Environment Nation’s Promising Exports IT Products

Consumer Information Provider 22 Consumer Information Flow Chart thru Home Network I-1. Consumer Environment

Consumer Information Provider 23 위성방송사 전자상거래 날씨 정보 스포츠 정보 여행정보 공연정보 리모컨으로 선택 및 구매 모뎀 모뎀 음악 / CD 인터넷방송 전화망 ( 인터넷 ) EPG 프로모션 위성방송의 서비 스제공 구조 육아, 패션, 의료, 날씨, 스포츠, 여행, 공연, 음악, 교육 등의 다양한 소비생활 정보 제공 전자상거래, 홈뱅킹, VOD, Multimedia education 서비스 등이 소비자정보 Home-networking, wireless broadband services, IMT 2000, 4G I-1. Consumer Environment Consumer Information Flow Chart thru Broadcasting T-commerce, e-commerce, m-commerce 의 체널을 통해 제공됨

Consumer Information Provider 24 Client 의뢰 Internet PC Mobile ( 휴대폰 ) Mobile ( Web Pad) Mobile (PDA) Mobile ( 단말기 ) 인터넷 /Digital TV 소비자정보 채널 DB 소비자반응 리서치 & 컨설팅 고객 / 소비자 Platform Web Server DB Server 컨텐츠 제작 소비자정보수집 소비자성향파악 Media Server Consumer Information Flow Chart thru Multimedia Device Mobile I-1. Consumer Environment 방송망의 디지털화와 양방향화로 다양한 소비자정보가 다양한 체널을 통해 공급 됨

Consumer Information Provider 25 Next Generation of Convergence Network : Era of Digital Convergence I-2. Consumer Environment-IT

Consumer Information Provider 26 Digital Convergence Computer+ telecommunication broadcating + telecomunication 1 st convergence 2 nd convergence Industry/economyadministrationculturelaw technology./broadcasting -telecom infra business service policy

Consumer Information Provider 27 선정이유 CDMA 등 이동통신세계 시장점유율 1 위 초고속 인터넷 (ADSL) 세계 보급률 1 위 ( 2001 년 OE CD 발표 ) TFT-LCD 세계 시장점유율 1 위 Set-Top Box(STB) 세계 시장점유율 1 위 Digital TV 세계 시장 생산액 1 위 ( 점유율 44% ) Game 및 S/W 시장개척능력 및 수출 증가 PDA 기술력 증대 및 시장 개척력 확보 Home Networking 시장성과 기술력 겸비 SI 시장성과 기술력 겸비 Internet PC 시장 개척력 확보 선정 품목 Nation’s Promising Exports Consumer IT Products I-3. Nation ’ s Environment

Consumer Information Provider 28 PICCA SYSTEM ASIC INTERNET GIS/GPS INFORMATION SECURITY DIGITAL CONTENTS APPLICATION S/W DEVICE PARTS PICCA ( Promising Information & Communication Companies Association ) Information Technology and Telecommunication Environments I-3. Consumer Environment-IT

Consumer Information Provider 29 AGENDA 4 I. Consumer Environments III. 3 Dimensions of Vision II. A New Paradigm Shift IV. V. Appendix Con.Infor.Experience Conclusion From Consumer Science To Consumer Information 1)Industry Opportunity 2)SWOT Analysis 3) 4C’s Mix 4) Consumer Information

Consumer Information Provider 30 High-tech Medium-tech Low-tech No-tech IT Industry Shadow Area Industry Consumer Information in IT Area from low-tech to high-tech Consumer Information Analyst 부재 II.-1 Consumer Information Opportunity

Consumer Information Provider 31 SWOT Analysis in Consumer Science. Research Methodology On Consumer. Time to Market. Consumer Oriented Market Trend StrengthOpportunity II-2. SWOT Analysis Consumer Information as an Answer to Consumer Science Strength Weakness Threat. Brand Name. Industry Experience Non-activity in New Industry

Consumer Information Provider 32 New Paradigm should be toward Integrated Knowledge and Experience in Consumer Information as well as Marketing Company /Producer 4P Maximized Profit For Company Consumer/Market 4C Max Satisfaction For Consumer Past Present Profit Maximizer Information Provider II-3. 4C ’ s Mix Consumer, Convenience, Communications, Cost

Consumer Information Provider 33 II-4. Consumer Information Consumer (1)Home Network with Digital Home Appliance (2)Digital Convergence with Mobile Telecommunication Service (3)Multimedia or Wireless Portable Device (4)Digital Broadcasting Services including Hardware devices 1.Newly emerging consumer behavior such as early adopter in high-tech market, digital contents user, multimedia portable hardware device consumer should be embedded in teaching curriculum with Case Studies. 2. Consumer as a Customer and User in the Market.

Consumer Information Provider 34 II-4. Consumer Information Communication (1)Case Study of call center and its facility issues to maximize consumer’s communication funnel with seller (2)Case Study of web-site evaluation in both private and public sector issuing communication channel with consumer (3)To develop Consumer Communication, there should be studied in measurement and instrument or system. 1.eCRM in various different markets such as producer, service provider, medical service, hospitality management services etc.. as a topic of communication should be focused. 2. T o increase Consumer Satisfaction is a matter of how consumer needs and wants can be informed via communication channel.

Consumer Information Provider 35 II-4. Consumer Information Convenience (1)Case Study of IP network Services such as KT, Hanaro, Dacom etc. (2)Case Study of Web-site Evaluation in both private and public sector issuing technology, usability, image, related software etc.. (3)Consumer Convenience level pre and post test Multimedia or Wireless Portable Device (4)T-commerce, e-commerce, and multimedia based internet commerce related to digital Broadcasting Services 1.Consumer Utility, Usage, Usability, Accessibility, in Market including private, public, and government sectors. 2. T o increase Consumer Satisfaction is a closely related to the Convenience Issues in the Market

Consumer Information Provider 36 II-4. Consumer Information Cost (1)Consumer’s Willingness to Pay (2)Case Study of Competitor’s Price (3)Manufacturing Cost (4)Optimal Analysis of Pricing 1.Price to Cost 2.Economic Analysis for Consumer’s Cost

Consumer Information Provider 37 AGENDA 4 I. Consumer Environments III. 3 Dimensions of Vision II. A New Paradigm Shift IV. V. Appendix Con.Infor.Experience Conclusion 1) Research and Teaching 2) Industry-Department Relationship 3) e-commerce Center and Entrepreneur Center

Consumer Information Provider 38 III. 3 Dimensions of Vision Academic Power Industry Power Practice Enforcement Competitiveness Brand Image E-Biz center 창업실 구축 동아리활동연계 E-Biz center 창업실 구축 동아리활동연계 강의 / 연구 실습 Industry Power Interactive multiple relationship 산학

Consumer Information Provider 39 Academic Aspect Academic Aspect Superior to Marketing Superior to Marketing Industry Needs Brand Image Brand Image Practice Orientation Lab and Biz Center Activity Lab and Biz Center Activity Vision in Consumer Information Market Power Academic Competition Power Practicum Increased Profit Oriented III. 3 Dimensions of Vision 소비자정보 내용 강화 4 C ‘Mix 기반의 내용도입 산학협력 추진 3 학년 - 인턴쉽 연계

Consumer Information Provider 40 4 III-2. Entrepreneur Hub as a center for small- medium enterprising, Family Enterprising, SOHO, Housing, Fashion etc …. III-1. e-Biz center 실습 실무중심, 수익성 창출, 생활과학과 문화산업중심의 비즈실습센터설립 소비자정보학이 명실공히 실사구시학풍의 핵심으로 자리 매김. III. 3 Dimensions of Vision

Consumer Information Provider 41 감사합니다. ‘A Few Good Man’ Who values Brain Power above anything else. That’s the team of creation that we’re dreaming of.