Lecture Part IV: Ecclesiology

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Presentation transcript:

Lecture Part IV: Ecclesiology Jintae Kim, PhD Alliance Theological Seminary Nyack, NY 10960 (845) 353-2020 E-mail: Jintae.kim@nyack.edu Website: http://all4jesus.net

순서 1. 교회란? 2. 교회의 역할과 제도 3. 성례: 세례와 성찬

1. 교회란? 교회의 원어의미 교회의 2가지 의미 교회의 하나됨에 대한 4 가지 견해 교회의 3 가지 성경적 이미지

Basic Meaning of the term “Church” Greek 신약 ekklesia Simply an assembly of the citizens of a city 단순히 시민들의 모임, 회집을 가르키는 단어. Hebrew 구약 qahal A designation of an act of assembling 회중의 모임, 회중을 모으는 일…

Church in two senses 개념 말씀 Universal or Invisible Church (우주적 혹은 불가시적 교회) 시공을 초월하여 예수 그리스도를 믿는 모든 사람들을 총칭한다. Matt 16:18; Eph 1:22-23; 5:23 Local or Visible Church (지역교회 혹은 가시적 교회) 일정 지역 안에서 모이는 모이는 신자들의 모임을 가르킨다. 1 Cor 1:2; 1 Thess1 :1

4 Views on the Unity of the Church (Erickson, 330) Argument Spiritual unity All believers are united in a sense that they serve and love the same Lord. Unity applies to the universal or invisible church. Visible unity Although congregations and denominations are separate from one another, they are basically of the same faith, and so should strive to give observable expression to this unity in whatever fashion possible. Mutual recognition and fellowship. Conciliar unity While retaining their individual identity, denominations bind themselves together in a formal association or council. Organic unity Congregations unite in one large denomination, combining their traditions (United church of Canada) .

교회의 하나됨에 대한 4 가지 견해 (Erickson, 330) 종류 주장 영적연합 조직적으로나 외형적인 협조가 없어도 모든 성도들은 서로 사랑하기 때문에 영적으로 연합되어 있다. 우주적 연합. 가시적 연합 비록 교단이나 회중이 달라도 어떠한 형태이든 가시적인 연합의 표시를 해야 한다. 회중간의 교제, 강단교류, 연합사업… 종교회의적 연합 각자의 특성을 유지하면서 연합회나 협의회를 조직하여 활동할 수 있다. 조직의 연합 모든 회중은 각자 전통을 지니면서도 큰 연합체에 하나로 속해야 한다. 캐나다 연합교회의 예.

3 Biblical Images of the Church (331-4) Meaning The People of God Focus on God’s initiative in choosing them (2 Cor 6:16) and Holiness (Eph 5:26-27). (1) God takes pride in them; (2) He provides care and protection to his people; (3) God expects their loyalty. The body of Christ The church is the focal point of Christ’s activity now (1 Cor 12:27). The temple of the Spirit The church is now indwelt by the Spirit, on both an individual and a collective basis (1 Cor 3:16-17; 6:19-20).

교회의 3 가지 성경적 이미지 (331-4) 종류 의미 하나님의 백성 하나님의 주권적 택함 (고후 6:16) 과 거룩 (엡 5:26-27) 에 촛점. (1) 하나님이 자랑스럽게 여기시는 존재; (2) 하나님의 돌보심을 받는 존재; (3) 하나님께 충성해야 하는 존재. 그리스도의 몸 교회는 주님의 현재 활동장소이다 (고전 12:27). 성령의 전 성령은 처음부터 주님 오시는 날까지 교회와 함께 하신다 (고전 3:16-17; 6:19-20).

Six Aspects to the Image of the Church as the Body of Christ (332-3) 1. Christ is the head of this body (Col 1:27)  He nourishes and rules the church (Col 1:18; 2:19) 2. The interconnectedness between all the persons who make up the church (1 Cor 12:12) 3. The dependence of each believer upon every other and genuine fellowship between them (Eph 4:16; 1 Cor 12:26)

4. Members of the church are not to be divided (Eph 4:5-6). 5. It is for all who will come into it. There are no longer any special qualifications like nationality (Col 3:11). 6. The church is the extension of the ministry of Christ (Matt 28:19-20).

The Temple of the Holy Spirit (333-4) 1. Coming of the Spirit and Birth of the Church. 2. Indwelling of the Spirit: Individual and Church (1Cor 3:16-17). 3. Gifts from the Spirit: Life (Gal 5:22-23); Power (Acts 1:8); Revelation and illumination, Guidance (John 14:26); Spiritual gifts (1 Cor 12:11). 4. Unity of the church (1 Cor 12:13). 5. Makes the church holy and impure (1 Cor 6:19-20).

Implications (334-5) 1. 교회는 사회학적인 현상으로가 아니라 하나님이 세우신 제도라는 관점에서 성경에 나타난 대로 연구되어야 한다. 2. 교회는 삼위일체 하나님과의 관계 가운데 성령의 능력으로 그리스도의 사역을 위해 존재한다. 3. 교회는 주님의 임재와 사역이 이 세상에 계속되고 있는 증거이다.

4. 교회는 중생한 성도들의 공동체로 주님의 모습을 나타내야 한다. 5. 교회는 하나님이 세우신 것이지만 불완전한 인간들로 구성되어 주님의 재림때까지 완전한 성화에 이르지는 못한다.

2. The Role and Government of the Church (336-45) 교회의 역할 교회사역의 핵심: 복음 교회의 치리형태 4 가지 교회 정치제도 필요한가? 세 가지 감안요소

교회의 역할 (337-40) Role 역할 Explanation 설명 전도 (Evangelism) 지상명령 (마 28:19; 행 1:8); 능력과 함께 하심; “땅끝에 있는” “모든 족속” 대상. 세워줌 (Edification): 성도 믿는 자들을 장성한 분량까지 양육함. 수단: (1) 직분과 은사 (엡 4:11-12; 고전 14:26); (2) 교제 (영적, 정신적, 물질적인 영역); (3) 권징 (고전 5:1-2); (4) 교육. 예배 (Worship): 하나님 교회 = 예배하는 공동체. 세워주는 것은 신자에게 촛점. 예배는 하나님께 촛점을 맞춘 것. 예배= 교회의 궁극적 목적. 사회적 책임 (Social Concern) 구약 (신 10:17-19); 신약 (눅 10:25-37; 약 1:27). 불의에 대한 정죄 포함. 복음전파와 구제의 관계?

Gospel as the Heart of the Church Ministry (350-52) 1. The foundation and center of all church functions. 2. The raison d’etre and the purpose of the church, which it has to hold on forever no matter what costs are involved in doing it. 3. Christ announced that he was anointed to preach the gospel and entrusted it to the disciples (Luke 4:18). 4. Gospel includes both active proclamation of the gospel message and the content proclaimed.

교회사역의 핵심: 복음 (350-52) 1. 교회의 모든 기능들의 기초이며 중심. 2. 교회의 존재 근거이며 또한 목적이며 영원히 사수해야 할 생명이다. 3. 예수님도 복음을 위해서 “기름부음을 받은 자”임을 강조하셨고 후에 제자들에게 복음을 전할 것을 위탁하셨다 (눅 4:18). 4. 복음: 복음의 내용 특 교리적 가르침과 그에 대한 실천 두 가지를 다 포함.

교회의 치리형태 4 가지 (352-4) 제도 설명 감독정치 (Episcopal) 감독의 권위. 가장 권위주의적. Hierarchical. 감리교회 (Methodist), 성공회 (Episcopal), 로만 카톨릭. 장로회 정치 (Presbyterian) 장로회의 권위. 유대 공회당. 장로교회. 개혁교회 (Reformed). 회중 정치 Congregational 회중의 권위. 자율성과 민주정치에 기초. 침례교회 (Baptists), 회중교회 (Congregational), 루터파 교회. 무교회 정치 Nongovernmental 특정한 교회정치 부정. 교회회원의 개념도 없고 전적으로 성령의 인도에 의지. 퀘이커 파.

Do we need the church government? 3 Elements (355) 1. The value of order 2. The need to have certain persons responsible for specific ministries. 3. The need to have ministers for teaching and observance of sacraments

교회 정치 제도 필요한가? 3 가지 감안요소 (355) 1. 질서의 중요성: 교회는 다양한 사람들이 모인 곳이며 이들의 영성과 개성을 통제할 필요가 있다. 2. 특별한 사역의 책임자의 필요성. 3. 가르치는 일과 성례를 위한 성직의 필요성.

3. Ordinances of the Church: Baptism and the Lord’s Supper 성례: 세례와 성찬 (356-67)

Baptism 세례 (Initiatory Rite, 358-63) 세례에 대한 세 가지 견해 유아세례의 근거 세례가 구원의 필수요소인가? 세례의 진정한 의미? 유아세례를 인정할 것인가? 세례의 형식

3 Basic View of Baptism (358-61) Explanation Remarks Means of saving grace -Sacramentalist Opere Operato (the sacrament works itself ) Roman Catholic; cf. Old Lutheran Signs and seals of God’s working out a of covenant Means of initiation into the covenant and a sign of salvation. Reformed and Presbyterian. Infant baptism. A token of salvation- Believers’ baptism An outward symbol or indication of the inward change which has been effected in the believer. No infant baptism. Baptist; C&MA.

세례에 대한 세 가지 견해 (358-61) 구원의 수단 -Sacramentalist 설명 비고 구원의 수단 -Sacramentalist Opere Operato (스스로 역사한다) Roman Catholic; cf. Old Lutheran 언약의 표시와 인침 언약에 입문하는 수단이자 구원의 표시. Reformed and Presbyterian. 유아세례 줌. 구원의 상징- Believers’ baptism 신자 안에서 이루어진 내적 벼화를 나타내는 외적인 상징 또는 공적인 증거. 유아세례 안줌. Baptist; C&MA.

Roman Catholic vs. Lutheran view on Baptism By either awakening or strengthening faith, baptism effects the washing of regeneration. Faith is prerequisite. R.C.: The sacrament is self-sufficient. Faith is not really necessary. (Rom 6:3).

로만 카톨릭과 루터파의 견해 루터파: 세례는 믿음을 일깨워 중생의 씻음을 성취시킨다. 카톨릭: 세례가 구원을 한다. 즉 믿음에 관계없이 성례 그 자체가 구원의 은혜를 허락한다 (롬 6:3).

Basis of Infant Baptism (R.C. And the Old Lutheran) 1. Proof text: Mark 10:13-14; Acts11:14; 16:15, 31 “whole household” 2. Argument: Infant baptism removes the taints of the original sin. 3. Evidence: (1) Infants who are baptized may possess an unconscious faith (Matt 18:6; 19:14; Mark 10:14). (2) Vicarious faith It is the faith of the parents (or even of the church) that is involved when a child is baptized.

유아세례의 근거 (카톨릭과 구 루터파) 1. 말씀구절: 막 10:13-14; 행 11:14; 16:15, 31 “온 집” 유아세례의 근거 (카톨릭과 구 루터파) 1. 말씀구절: 막 10:13-14; 행 11:14; 16:15, 31 “온 집” 2. 주장: 유아세례는 아이들의 원죄를 제거한다. 3. 근거: (1) 어린 아이도 신앙 (implicit faith)을 가질 수 있다. (2) 대리신앙에 입각: 부모의 신앙 혹은 교회의 신앙 (vicarious faith) 이 거기에 개입된다.

Is baptism essential to salvation? (361-62) 1. Mark 16:16 “He who believes and is baptized will be saved…” Emphasis is on faith, not on baptism. 2. John 3:5 “Unless one is born of water and spirit” The expression “born of water” would have meant the idea of cleansing or purification, not baptism. 3. Tit 3:5 The expression “washing of regeneration ”may point to the cleaning and forgiveness of sins rather than baptism. 4. Conclusion: There is little biblical evidence to support the idea that baptism is a means of regeneration or a channel of grace essential to salvation.

세례가 구원의 필수요소인가? (361-62) 1. 막 16:16 “믿고 세례를 받는 사람…” 강조된 것은 믿음이지 세례가 아니다. 2. 요 3:5 “물과 성령”에서도 물이 반드시 세례를 가리킨다고 보기는 어렵다. 3. 딛 3:5 “중생의 씻음”도 세례를 가리킨다고 보기에는 너무 애매모호하다. 4. 결론: 세례가 중생의 수단이나 필수적인 통로라는 주장을 지지하는 성경적 근거는 없다.

The Meaning of Baptism 1. Union with Christ in His death and resurrection (Rom 6:1-11). 2. An act of faith and commitment (Acts 22:16). 3. A powerful proclamation of the truth of what Christ has done (forgiveness of sins).

세례의 진정한 의미? 1. 그리스도의 죽으심과 부활에 연합함 (롬 6:1-11). 2. 신앙의 고백과 증거 (행 22:16). 3. 주님의 사역 (죄사함) 의 선포.

Shall we accept infant baptism? 1. Lack of any positive NT indication that infants were baptized. “whole household” (Acts 11:14; 16:16, 31) may have referred to “all the individuals reached an age of understanding and responsibility.” 2. When Jesus said that whoever would enter the kingdom of heaven must become like a child, he was making a point about the necessity of simple trust, not about baptism (Mark 10:13-14). 3. Conclusion: The believer’s baptism is the correct position.

유아세례를 인정할 것인가? 1. 신약성경에 유아들이 세례 받았다는 직접적인 기록은 없으며 다만 추정할 뿐이다. “온 집” (행 11:14; 16:16, 31)은 “온 집안의 어른들”을 말했다고 봄이 더 타당하다. 2. 예수님이 어린아이를 용납했다는 것과 세례를 연결시키는 것은 논리의 비약이다 (막 10:13-14). 3. 결론: 믿는 자에게 세례줌이 타당하다 (Believers’ baptism).

Mode of Baptism 1. Two considerations (1) The NT mode of baptism: Immersion. (2) Symbolic meaning: Immersion (Rom 6:3-5). Baptism symbolizes the basis of the believer’s death to sin and new life: the death, burial, and resurrection of Christ. 2. Conclusion: Immersion seems the most adequate of baptism while it may not be the only valid form.

세례의 형식 1. 두 가지 고려사항 (1) 신약의 세례의 형식: 침례. (2) 상징적 의미: 침례 (롬 6:3-5). 물에 잠기는 것은 일종의 장사됨이며 물밖으로 나오는 것은 부활의 상징이다. 2. 결론: 침례가 유일한 합법적인 세례의 형식이라고 할 수는 없겠으나 가장 성경적이며 적절한 방식이다.

Lord’s Supper 성찬 (Continuing Rite of the Church, 363-67)

4 Views on the Lord’s Supper(363-5) R.C. - Council of Trent (1545-63) Transsubstantiation: (1) Literally partakes in the body and blood of Christ; (2) Repetitive sacrifice of Christ; (3) Only the properly ordained priest must be present to consecrate the host (sacredotalism). Lutheran Con-substantiation: While accepting (1), they deny (2) and (3). Benefits: Forgiveness of sin and confirmation of faith. Reformed (Calvinists) Spiritual or dynamic presence. Benefits: It seals the love of Christ to believers, giving them the assurance that all the promises of the covenant and the riches of the gospel are theirs by a divine donation. Zwinglians Merely commemoration. Value lies simply in receiving by faith the benefits of Christ’s death.

성찬에 대한 4가지 견해 (363-65) 주창자 견해 로만 카톨릭 - 트렌트 종교회의 (1545-63) 성찬에 대한 4가지 견해 (363-65) 주창자 견해 로만 카톨릭 - 트렌트 종교회의 (1545-63) Transsubstantiation (화체설): (1) 문자적으로 그리스도의 몸와 피에 참예; (2) 그리스도의 반복적 희생행위; (3) 사제만이 떡과 포도주를 변화시킬 수 있다는 사제주의 (sacredotalism) 루터파 카톨릭의 개념중 (1)은 인정하나 (2)와 (3)은 부인. 유익: 죄의 용서와 신앙의 확인을 경험한다. 개혁파 (칼빈주의) 역동적 임재 (dynamic presence). 영적 임재설. 유익: 신자들에게 대한 사랑과 언약을 확인하는 것. 쯔빙글리 파 단순한 기념 (Commemoration). 유익: 그리스도의 죽음과 대속을 믿음으로 받아들이는 것이다.

Meaning of the Supper Union with Christ (1) The bread symbolizes one body. (2) The cup symbolizes in participating in the blood of Christ (i.e. Atonement). Union of the believers (1) Believers are united in Christ by sharing from the same bread. (2) They forgive one another as the forgiven by sharing the cup.

성찬의 의미 그리스도와의 연합 (1) 떡은 한 몸을 상징 (2) 잔은 그리스도의 피에 참여함, 즉 대속을 상징. 신자 상호간의 연합 (1) 떡을 나눔으로 그리스도 안에서 연합함. (2) 잔을 나눔으로 대속함 받은 죄인으로서 서로 용서함.