Theology (1) Lecture Part V: Humanity

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Theology (1) Lecture Part V: Humanity Jintae Kim, PhD Alliance Theological Seminary Nyack, NY 10960 (845) 770-5762 E-mail: Jintae.kim@nyack.edu Website: http://all4jesus.net

Chapter 18 Introduction to Humanity (163-169)

Images of Humankind (164-165) (1) Machines – In terms of what they are able to do. 물질적 결과 혹은 기능에 따라 인간을 판단 (2) Animals – No qualitative difference between humankind and animals. 행동은 본능적, 생물학적 충동에 의해 결정 Behavioristic psychology 행동심리학: 조건 (동기 부여) + 반응 → 습관 (3) Pawns of the Universe 운명론적 인간관: Existentialist

The Christian View of Humanity Creatures of God made in His image (1) Originated through a conscious, purposeful act by God. 목적을 가지고 지어진 존재 (2) The image of God is intrinsic to humankind. 독특하고 고유한 존재 (3) Eternal dimension. 영적인 존재 - 육체나 생각을 초월하는 면 - 정신적 가치 참 행복의 문제를 생각하는 존재

The Origin of Humanity (1) The Two Accounts of God’s Creation of Humanity 창세기 1장과 2장에 인간창조에 대한 두 가지로 기재되었음. (2) Difference of perspective (3) The Age of Man 인류의 역사

Two Accounts of Human Creation Gen 1:26-27 Emphasis on the purpose or the reason for human creation ① Image of God  ② The decision and action of God   Gen 2:7f Emphasis on the way in which God created 인간의 본질적 요소, 남녀의 기원                                  하나님과의 관계

Approaches to the 2 Accounts of Human Creation (1) Liberal scholars Two different traditions. 두 가지 다른 설화를 모은 것이다. E, J documents (2) Bereah academy in Korea Creation of the two different humanity: One with soul, the other without soul 이중창조론: 혼이 없는 인간과 혼이 있는 인간. (3) Brunner They are merely fictional stories. 아담과 하와의 이야기는 설화라고 주장 - 상징적 내용이 중요하며 실제 사실이라고 주장하면 그 의미가 감소된다고 생각.

Contrast: Views of Human Beginning Conservative Instantaneous Creation 순간적 창조 Supernatural creation 초자연적인 창조 Deny evolution 진화부인 Discontinuity of development of nature Liberal Stress on Process 과정 강조 Continuous evolution 연속적 진화 Natural development 자연적 (자율적) 변화

The Theological Meaning of Human Creation (168-169)

(1) Man is not an independent existence. 피조물, 의존적 존재, identity (2) Man is a part of the creation. 사람도 창조의 일부분이다. (3) Man has a unique place in the creation. 비록 피조물에 속하지만 인간의 다른 피조물과는 다른 특별한 존재이다. (4) There is a brotherhood among men. 모든 인류는 한 동포이다.

(5) There are definite limitations upon man. 피조물로서의 한계는 분명히 존재한다.   (6) Limitation is not inherently bad. 한계를 타고 났다는 것이 반드시 나쁜 것은 아니다. (7) Humans are something wonderful. 비록 피조물의 한계를 타고 났지만 인간은 하나님의 형상을 따라 지으심을 받은 일신지하 만물지상의 놀라운 존재이다.

Theology (1) Lecture Part V: Humanity Chap 19 The Image of God in the Human (170-179) Jintae Kim, PhD Alliance Theological Seminary Nyack, NY 10960 (845) 770-5762 E-mail: Jintae.kim@nyack.edu Website: http://all4jesus.net

Views of the Image The Substantive View 실재론적 견해 The Relational View 관계적 견해 The Functional View 기능적 견해

The Substantive View 실체론적 견해 The image is identified as some definite characteristic or quality within the makeup of he human. 하나님의 형상은 인간의 구조 속에 있는 뚜렷한 특징이나 속성이라는 생각.

(1) Mormons: It is an aspect of our physical or bodily makeup (2) More common is the views to see the image as some psychological or spiritual quality in human nature. 일반적인 실체론은 인간성 안에 있는 심리학적, 영적 속성을 하나님의 형상이라고 본다. Homo Sapiens = “the thinking being” “생각하는 존재”

The Relational View This view sees the image of God, not as something resident within human nature, but as the experiencing of a relationship. 하나님의 형상이란 구조가 아니라 관계적이다. 인간은 하나님 앞에 거울과 같이 있는 존재로 하나님과 관계를 맺으며, 또한 그와 같이 다른 인간과도 관계를 맺는다.

The Relational View of Emil Brunner and Karl Barth (1) The image of God  and human nature are best understood through a study of the person of Jesus Christ. 예수님이 누구신가를 이해하는 것이 하나님의 형상과 인성에 대한 이해의 첩경이다.  (2) We obtain our understanding of the image from the divine revelation. 이 길은 하나님의 계시에 있다. 

(3) The image of God is not to be understood in terms of any structural qualities within humanity.  The image is a matter of one's relationship to God. 하나님의 형상은 인간에 내재하는 구조적인 것으로 이해하기보다는 하나님과 인간의 관계에 관련된 것이다.   (4) The relationship of humans to God is paralleled by the relationship of one human to another; e.g. male-female or society. 인간과 하나님과의 관계는 인간간의 관계와 비례된다.

(5) The image of God is universal; it is found in all humans at all times and places. 하나님의 형상은 누구에게나 시대와 장소를 불문하고 발견된다.   (6) No conclusion is made about whether any quality in humanity may be necessary to have such a relationship. 인간안에 내재하는 어떤 질적요소가 이러한 관계형성에 필수적인지에 대해서는 두 사람 공히 결론을 내리지 않았다.

Functional View The image is not something present in the makeup of humankind, nor is it the experiencing of relationship with God or with fellow humans. Rather, the image consists in something we do. It is the function we perform, the most frequently mentioned being the exercise of dominion over the creation (Gen 1:26; Ps 8).

Conclusions regarding the Nature of the Image (175-176)

(1) The image of God is universal within the human race (2) The image of God has not been lost as a result of the fall.  아담과 이브의 범죄의 결과에도 불구하고 하나님의 형상은 인간에게 상존한다.     (3) The image of God is not quantitative.  No one has more or less image than others. 하나님의 형상은 양적으로 측정되는 것이 아니다.

(4) The image of God is not a thing to be developed or influential (5) The image of God is more likely substantial and structural.  It relates something we are rather than we have or do. 하나님의 형상은 실체적이고 구조적인 것일 가능성이 많다. 우리의 소유나 행위에 관련된 것이라기보다는 우리의 본질에 관련된 것이다.     

(6) The image of God reflects the personal entity of man to choose and decide for his destiny. 하나님의 형상은 인간 자신의 운명을 선택하고 결정할 수 있게 하는 내적인 요소라고 할 수 있다.

Why does God make man in His Image? The person and work of Jesus is the perfect example of what human nature is intended to be. 열쇠는 온전한 하나님의 형상이신 예수님의 인격과 사역에 있다.

(1) Fellowship Jesus had perfect fellowship with the Father. 하나님 아버지와의 완전한 교제.      (2) Obedience Jesus obeyed the Father's will perfectly. 하나님 아버지의 뜻을 온전히 순종.      (3) Love Jesus always displayed a strong love for humans. 강한 인류애.

Implications of the Doctrine of "the Image of God" (176-178)

(1) We belong to God.  우리는 모두 하나님의 것이다.     (2) We should pattern ourselves after Jesus.  우리의 삶은 온전한 하나님의 형상이신 예수를 본받는 삶이라야 한다.     (3) Full humanity only comes out of proper relationship with God.  Real humanism comes out of real theism.  Complete freedom of man is from complete obedience to God. 온전한 인성은 하나님과의 온전한 관계에서만 발견된다. 인간의 완전한 자유도 하나님께 완전히 순종할 때에만 발견된다.     

(4) The exercise of dominion is a consequence of the image of God.    (5) The human is the most valuable being in the creation. (6) The image is universal in mankind.  Every human being is created in God’s image.

Theology (1) Lecture Part V: Humanity Chap 20 The Constitutional Nature of the Human Jintae Kim, PhD Alliance Theological Seminary Nyack, NY 10960 (845) 770-5762 E-mail: Jintae.kim@nyack.edu Website: http://all4jesus.net

Basic Views 인간구조에 관한 3가지 견해 (180-182) Trichotomism 삼분설 Dichotomism 2분설 Monism 일원설

Trichotomism (1) Three elements: body, soul, spirit (2) Conservative Protestants circles: body + spirit → soul (1 Thess 5:23: Heb 4:12) (3) 1 Cor 2:14-3:4 “of flesh” (σαρκικος); “of the soul (ψυχικος); “spiritual” (πνυματιλον)

1 Cor 15:44 ψυχικον - natural body πνυματικον - spiritual body (4) Church fathers: Origen, Clement of Alexandria, Gregory of Nyssa

Dichotomism 이분설 (1) Two elements: body 육신, spirit/soul 영혼     A material aspect, the body and an immaterial component, the soul or spirit. 인간은 영혼(비물질적 요소)과 육신(물질적 요소)으로 구성된 통일체이다. (2) History: Following the Council of Constantiple in 381, it grew in popularity to the point where it ws virtually the universal belief of the church.

(3) Passages Luke 10:27 “…with all your heart, and with all your soul, and with all your strength, and with all your mind” - not 3 but 4 Ecc 3:21 “Who knows whether the human spirit goes upward and the spirit of animals goes downward to the earth?” Luke 1:46-47 “My soul magnifies the Lord, and my spirit rejoices in God my Savior” Soul and spirit were synonymously used.

Monism 일원설 (1) We are not to be thought of as in any sense composed of parts or separate entities, but rather as a radical unity. (2) Both Trichotomist and dichotomist views are products of Greek mindset. The Bible views the human being simply as a self.

An Alternative Model : Conditional Unity

(1) Monistic view of the OT In the OT, the human individual is regarded as a unity. The spiritual nature of humans cannot be addressed apart from the body. 인간의 영성은 육신을 떠나서는 고려될 수 없다. (2) Separable elements Some Bible passages  point to an immaterial aspect of human beings which is separable from their material existence. 성경을 보면 일부 구절에 인간의 육신적 요소와 비육신적 요소가 분리될 수 있다고 언급하고 있다.

(3) Temporary separation The separation from the body after physical death is only a temporary condition which will be restored at the time of resurrection. 인간의 사망시 닥쳐오는 육신과 영혼의 분리는 한시적이다. 이는 마지막날 부활시 하나로 다시 합쳐진다.

2 Cor 5:1-4 indicates that the intermediate (i. e 2 Cor 5:1-4 indicates that the intermediate (i.e., immaterial or disembodied) state is clearly incomplete or abnormal. 1 Cor 15 – In the coming resurrection, believers will receive a new or perfected body.   Thus, our normal state is a materialized unitary being.     

Implications of Conditional Unity (1) Each human is to be treated as a unity. 모든 인간은 하나의 통일된 개체로 취급되어야 한다. (2) Humans are complex being. 인간은 단순한 존재가 아니다. (3) The different aspects of human nature are all to be attended to and respected. 인간의 세 가지 측면 모두가 우리가 주의를 기울이고 존중해야 하는 것이다.

(4) Religious maturity does not consist in subjugating one part of human nature to another. 이 세 가지 측면 중 어느 일부분을 다른 부분에 종속시킨다는 것이 영성을 나타내는 것은 아니다. (5) Human nature is not inconsistent with the scriptural teaching of a personal conscious existence between death and resurrection. 성경에는 인간의 사망과 부활사이에 존재한다고 가르치고 있는 바, 이것이 조건부 일원론과 상치되는 것은 아니다.